Case Studies
M & S är en av Storbritanniens ledande återförsäljare med över 21 miljoner människor besöker sina butiker varje vecka. Även om många kunder har varit lojala mot varumärket i årtionden, är M & S vill locka en ny, yngre kunder demografiska och samtidigt fortsätta att överklaga och även expandera verksamheten med sin traditionella kundbas. M & S uppmanade butiks specialist Mood Media för att utveckla in- lagra musik för de 200 större butiker inom sin 600-stark kedja i Storbritannien.
Underrubrik för att bryta upp
Det kreativa teamet på Mood Media utvecklade spellistor som vädjar till en bred demografisk, som innehåller en rad moderna och klassiska låtar som skulle utnyttja shoppare humör medan de shoppade. De spellistor är skräddarsydda för att passa handelsmönster och reflektera kunden demografiska som den ändras under dagen, och från vardagar till helger. För vardagar, det kreativa teamet på Mood Media skapat en spellista skräddarsydd för en äldre kund set, som tenderar att handla under veckan och vanligtvis tillbringar mer tid över sina köpbeslut. Dessa kunder känner sig nostalgisk mot M & S varumärke, så spellistan innehåller låtar som har liknande överklagande. Men det var viktigt att musiken ger också butikerna en modern känsla och rikta med nyare, framåtblickande M & S branding. För att möta båda behöver det kreativa teamet handplockade låtar genom att spela in artister från 60-talet, 70 och 80 - som Spandau Ballet och Fleetwood Mac - som åtnjuter ett uppsving i popularitet. Blandningen av nutida och nostalgiska säkerställer att de klassiska låtarna har omfattande överklagande och kan spelas när som helst under veckan. Mood har digitalt förbättrad dessa äldre låtar så att de står upp mot moderna låtar producerade med mer avancerade produktionskvaliteter. Helgen spellistan viktas mer mot den samtida änden av musikspektrum, med optimistiska och moderna låtar med artister som Newton Faulkner samt återbesök några aktuella klassiker som Bruce Hornsby: s "The Way It Is". Den här spellistan talar yngre kunder som dyker snabbt in i en butik på helgerna.
Underrubrik igen
All musik komplimanger M & S varumärke attribut kvalitet, värde, service, innovation och förtroende. I butiks meddelanden sänds även mellan spåren, och ändra till funktionen säsongens högtider som mors dag, påsk eller Alla hjärtans dag, och att anpassa sig till marknadsföring kampanjer och reklam. "Vi valde Mood Media för kvaliteten på deras musik programmering, flexibiliteten i sin lösning, och det förtroende som vi har utvecklat arbetat med dem sedan 2005", säger M & S. "Vi har imponerats av Mood val av låtar, som har förbättrad shoppingupplevelse i våra butiker." "M & S är fantastisk att arbeta med. De kombinerar överklagandet av en modern high street återförsäljare med erkännande och lojalitet av ett väletablerat varumärke ", säger Mood Media. "Att föra varumärket till liv med musik-och röstmeddelanden på ett sätt som ökar deras verksamhet är en givande upplevelse."